آخرین مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی 1404 اشخاص حقیقی

آخرین مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی در سال ۱۴۰۵

اگر به عنوان شخص حقیقی و صاحب کسب و کار فعالیت می کنید، یکی از مهم ترین تکالیف مالیاتی شما ارسال اظهارنامه در مهلت مقرر است.

طبق ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم، مهلت عادی ارسال اظهارنامه مالیات بر درآمد صاحبان مشاغل تا پایان خرداد سال بعد است. با این حال، برای عملکرد سال ۱۴۰۴، سازمان امور مالیاتی بر اساس بخشنامه شماره ۲۰۰/۱۴۰۵/۳۶ مورخ ۳۰ تیر ۱۴۰۵، مهلت تسلیم اظهارنامه صاحبان مشاغل، فرم مالیات مقطوع تبصره ماده ۱۰۰ و پرداخت مالیات مربوط را تا پایان روز ۳۱ شهریور ۱۴۰۵ تمدید کرده است.

در ادامه توضیح می دهیم چه کسانی مشمول این مهلت هستند، اظهارنامه از کجا ارسال می شود و اگر مهلت را از دست بدهید چه اتفاقی می افتد.

آخرین مهلت اظهارنامه اشخاص حقیقی در سال 1404

برای عملکرد سال ۱۴۰۴، صاحبان مشاغل تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۵ فرصت دارند اظهارنامه مالیاتی یا فرم تبصره ماده ۱۰۰ خود را ارسال کنند.

برای اینکه تاریخ ها واضح تر باشند، در جدول زیر مهلت عادی و مهلت تمدید شده ارسال اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۴ را مشاهده می کنید:

موضوعمهلت
مهلت عادی اظهارنامه صاحبان مشاغلپایان خرداد سال بعد
اظهارنامه عملکرد ۱۴۰۴تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۵
فرم تبصره ماده ۱۰۰ عملکرد ۱۴۰۴تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۵
پرداخت مالیات عملکرد ۱۴۰۴تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۵

طبق ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم، صاحبان مشاغل در حالت عادی باید اظهارنامه فعالیت خود را تا پایان خرداد سال بعد ارائه کنند.

آخرین مهلت اظهارنامه اشخاص حقیقی در سال ۱۴۰۵
آخرین مهلت اظهارنامه اشخاص حقیقی در سال ۱۴۰۵

منظور از اشخاص حقیقی چه کسانی هستند؟

در این موضوع، منظور از اشخاص حقیقی بیشتر صاحبان مشاغل و کسب و کارهایی است که به نام خود شخص فعالیت می کنند.

برای مثال:

  • مغازه داران
  • فروشندگان
  • پزشکان
  • وکلا
  • آرایشگران
  • تعمیرکاران
  • صاحبان کسب و کارهای اینترنتی
  • مشاغل خدماتی
  • سایر مشاغل آزاد

اگر کسب و کار به نام شرکت ثبت شده باشد، مودی شخص حقوقی محسوب می شود و مقررات اظهارنامه شرکت باید بررسی شود.

محاسبه آنلاین مالیات مشاغل

آیا مهلت همه اشخاص حقیقی یکی است؟

خیر. این نکته مهم است. عبارت اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی می تواند به انواع مختلف درآمد اشاره داشته باشد. مهلت ۳۱ شهریور ۱۴۰۵ که در این مطلب درباره آن صحبت می کنیم، مربوط به صاحبان مشاغل و عملکرد سال ۱۴۰۴ است.

مثلا اظهارنامه مربوط به:

  • درآمد اجاره ملک
  • مالیات بر ارث
  • برخی درآمدهای دیگر

می تواند مهلت و مقررات متفاوتی داشته باشد. بنابراین، تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۵ را نباید به تمام انواع اظهارنامه های مالیاتی اشخاص حقیقی تعمیم داد و نوع درآمد و تکلیف مالیاتی مودی باید جداگانه بررسی شود.

آیا مهلت همه اشخاص حقیقی یکی است؟
آیا مهلت همه اشخاص حقیقی یکی است؟

مهلت عادی ارسال اظهارنامه اشخاص حقیقی چه زمانی است؟

در حالت عادی، صاحبان مشاغل باید اظهارنامه مالیات بر درآمد مربوط به عملکرد هر سال را تا پایان خرداد سال بعد ارائه کنند. بنابراین، مهلت عادی اظهارنامه عملکرد سال ۱۴۰۴ در سال ۱۴۰۵ قرار می گرفت. با این حال، برای عملکرد سال ۱۴۰۴، مهلت تسلیم اظهارنامه و فرم تبصره ماده ۱۰۰ طبق بخشنامه شماره ۲۰۰/۱۴۰۵/۳۶ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۵ تمدید شده است. این تمدید یک تصمیم مربوط به این دوره است و نباید به عنوان مهلت ثابت سال های آینده در نظر گرفته شود.

مهلت تبصره ماده ۱۰۰

بعضی صاحبان مشاغل در صورت داشتن شرایط می توانند به جای ارسال اظهارنامه کامل، از فرم مالیات مقطوع تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنند. در این روش، مالیات مودی بر اساس شرایط اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی تعیین می شود و فرایند ساده تری نسبت به اظهارنامه کامل دارد.

برای عملکرد سال ۱۴۰۴، مهلت استفاده از فرم مالیات مقطوع موضوع تبصره ماده ۱۰۰ نیز بر اساس بخشنامه شماره ۲۰۰/۱۴۰۵/۳۶ تا پایان روز ۳۱ شهریور ۱۴۰۵ تمدید شده است. البته استفاده از این روش برای همه صاحبان مشاغل امکان پذیر نیست و شرایط و ضوابط مربوط به عملکرد ۱۴۰۴ باید برای هر مودی بررسی شود.

اظهارنامه اشخاص حقیقی از کجا ارسال می شود؟

ارسال اظهارنامه به صورت الکترونیکی انجام می شود.

برای شروع می توانید وارد درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی شوید:

بعد از ورود:

  1. حساب مالیاتی خود را باز کنید.
  2. پرونده مربوط به کسب و کار را انتخاب کنید.
  3. وارد بخش اظهارنامه ها شوید.
  4. اظهارنامه عملکرد سال مورد نظر را انتخاب کنید.
  5. اطلاعات فروش، درآمد و هزینه ها را بررسی و تکمیل کنید.
  6. اظهارنامه را ارسال و کد رهگیری را نگهداری کنید.
اظهارنامه اشخاص حقیقی از کجا ارسال می شود؟
اظهارنامه اشخاص حقیقی از کجا ارسال می شود؟

قبل از ارسال اظهارنامه چه اطلاعاتی آماده کنیم؟

بهتر است قبل از شروع، مهم ترین اطلاعات مالی کسب و کار را آماده داشته باشید:

اطلاعاتنمونه
فروش و درآمدفروش سالانه کالا یا خدمات
هزینه هاخرید کالا، اجاره، حقوق و سایر هزینه ها
اسناد مالیفاکتورها، قراردادها و رسیدها
کارتخوانگزارش تراکنش های مربوط به کسب و کار
حساب های بانکیحساب های مرتبط با فعالیت
سوابق مالیاتیاظهارنامه و پرداخت های قبلی

بعد از ارسال اظهارنامه چه کار کنیم؟

بعد از ارسال اظهارنامه، بهتر است این موارد را انجام دهید:

  • رسید و کد رهگیری را ذخیره کنید.
  • مطمئن شوید اظهارنامه به صورت نهایی ثبت شده است.
  • مبلغ مالیات قابل پرداخت را بررسی کنید.
  • اگر بدهی دارید، وضعیت پرداخت یا تقسیط آن را پیگیری کنید.
  • یک نسخه از اظهارنامه و مدارک مالی خود را نگه دارید.

این کارها باعث می شوند در پیگیری های بعدی مالیاتی، اطلاعات و مدارک لازم را در دسترس داشته باشید.

اگر مهلت اظهارنامه را از دست بدهیم چه کار کنیم؟

اگر مهلت ارسال اظهارنامه گذشته است، نباید تکلیف مالیاتی را رها کرد. ابتدا باید وضعیت پرونده در درگاه سازمان امور مالیاتی، وضعیت ثبت اظهارنامه و بدهی احتمالی بررسی شود. در صورت امکان، اقدام لازم برای ثبت یا تعیین تکلیف اظهارنامه و مالیات انجام شود.

از طرف دیگر، تأخیر در انجام تکالیف مالیاتی می تواند پیامدها و جرایم خاص خود را داشته باشد و وضعیت آن به نوع تکلیف، شرایط مودی و مقررات مربوط بستگی دارد. بنابراین بهتر است بعد از پایان مهلت، موضوع در سریع ترین زمان ممکن بررسی و تعیین تکلیف شود.

اگر اظهارنامه را ارسال کنیم ولی مالیات را پرداخت نکنیم چه می شود؟

ارسال اظهارنامه به معنای تسویه مالیات نیست. اگر پس از محاسبه مالیات، مبلغی به عنوان مالیات قابل پرداخت تعیین شود، مودی باید آن را در مهلت مقرر پرداخت کند. تأخیر در پرداخت مالیات می تواند موجب تعلق جریمه قانونی شود؛ بنابراین پس از ارسال اظهارنامه، لازم است وضعیت بدهی و مهلت پرداخت نیز بررسی شود.

اگر مالیات در موعد مقرر پرداخت نشود، ممکن است بابت تاخیر در پرداخت جریمه در نظر گرفته شود. بنابراین بعد از ارسال اظهارنامه، وضعیت بدهی و پرداخت مالیات را نیز بررسی کنید.

اگر اظهارنامه را ارسال کنیم ولی مالیات را پرداخت نکنیم چه می شود؟
اگر اظهارنامه را ارسال کنیم ولی مالیات را پرداخت نکنیم چه می شود؟

آیا بعد از ارسال اظهارنامه می توان آن را اصلاح کرد؟

اگر بعد از ارسال متوجه اشتباه شوید، در بعضی شرایط امکان اصلاح اظهارنامه وجود دارد. اما برای اصلاح محدودیت زمانی و شرایط قانونی وجود دارد. به همین دلیل بهتر است قبل از ارسال نهایی، مواردی مثل:

  • مبلغ فروش
  • هزینه ها
  • اطلاعات کارتخوان
  • اطلاعات حساب ها
  • معافیت ها

را دوباره بررسی کنید. امکان اصلاح اظهارنامه تابع مهلت و شرایط قانونی همان دوره مالیاتی است و نباید این امکان را به عنوان یک فرصت نامحدود برای تغییر اطلاعات در نظر گرفت.

محاسبه آنلاین مالیات مشاغل

اظهارنامه کامل بهتر است یا تبصره ماده ۱۰۰؟

پاسخ برای همه یکسان نیست. اگر مشمول تبصره ماده ۱۰۰ باشید، استفاده از آن می تواند فرایند مالیاتی را ساده تر کند. اما در بعضی شرایط ممکن است ارسال اظهارنامه کامل برای مودی مناسب تر باشد. برای انتخاب بین این دو باید مواردی مثل میزان فروش، هزینه ها، سود واقعی و وضعیت پرونده بررسی شوند.

سخن پایانی

در پایان باید گفت، آخرین مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل برای عملکرد سال ۱۴۰۴، تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۵ تمدید شده است. این تمدید بر اساس بخشنامه شماره ۲۰۰/۱۴۰۵/۳۶ سازمان امور مالیاتی انجام شده است.

اگر برای ارسال اظهارنامه، بررسی تبصره ماده ۱۰۰ یا انجام امور مالیاتی کسب و کار نیاز به کمک دارید، می توانید با کارشناسان تیوان تراز تماس بگیرید و امور مالیاتی خود را قبل از پایان مهلت تعیین تکلیف کنید.

سوالات متداول

آخرین مهلت ارسال اظهارنامه اشخاص حقیقی چه زمانی است؟

برای صاحبان مشاغل و عملکرد سال ۱۴۰۴، مهلت تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۵ تمدید شده است.

مهلت عادی اظهارنامه اشخاص حقیقی چه زمانی است؟

برای صاحبان مشاغل، مهلت عادی طبق ماده ۱۰۰ تا پایان خرداد سال بعد است.

آیا تبصره ماده ۱۰۰ هم تا پایان شهریور تمدید شده است؟

بله. مهلت فرم مالیات مقطوع تبصره ماده ۱۰۰ برای عملکرد سال ۱۴۰۴ نیز تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۵ تمدید شده است.

اشتراک گذاری:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تیوان تراز ناب

فرم را تکمیل کنید تا در اصرع وقت با شما تماس بگیریم.